پرسش :

چه مهارت‌هايي را براي آموزش دادن به کودک پيشنهاد مي‌کنيد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
در درجه اول ما بايد مهارت‌هاي خودکفايي را به او آموزش بدهيم. مهارت‌هايي که کودکان دبستاني مي‌توانند از آن برخوردار باشند، مراقبت‌هاي بهداشتي از خودشان است.
يک کودک دبستاني قادر است به تنهايي حمام برود، دندان‌هايش را مسواک بزند، غذا بخورد و اسباب‌ و وسايل اتاقش را مرتب کند. اينها مهارت‌هايي است که کودکان در اين سن بايد بياموزند و انجام بدهند. شايد بسياري از والدين به غلط و ندانسته براي فرزند‌ان‌شان کارهايي را انجام بدهند که خود او قادر به انجام آنهاست. اين روش درست نيست. ما بايد بدانيم که فرزندمان قادر به انجام چه فعاليت‌هايي است.
اگر مي‌تواند کاري را انجام دهد، حتما بايد خودش انجام بدهد. يکي ديگر از مهارت‌هايي که کودکان بايد در اين سن از آن برخوردار باشند، احساس مسووليت است. احساس مسووليت را بايد از همان کودکي به فرزندانمان آموزش بدهيم. بايد از موارد بسيار کوچک و ابتدايي شروع کنيم. از همان کودکي بايد مسووليت نگهداري و مراقبت از وسايل شخصي را برعهده بگيرد. اگر وسيله‌اي را در جايي گذاشت و گم شد، مسووليت آن با خودش است و يا تکاليف مدرسه‌اش را بايد خودش انجام بدهد و اگر انجام نداد، مسووليت پاسخ‌گويي به آموزگار با خودش است. پس به جاي کودک کاري انجام نمي‌دهيم. مسووليت‌ها را به او واگذار مي‌کنيم امابه اين شرط که اين مسووليت‌ها در حيطه توانايي‌هاي فرزندمان باشد. نبايد از او انتظار داشته باشيم کاري را انجام دهد که از توانش خارج باشد. والدين بايد در اين زمينه به سن و جنس کودک و شرايط زندگي او توجه داشته باشند.
www.salamat.com